قوانین حذف نسخه کاغذی بیمه ثالث

قوانین حذف نسخه کاغذی بیمه ثالث

با توجه به بخشنامه بیمه مرکزی، از تاریخ ۲۱ اسفند ۹۸، قانون حذف نسخه کاغذی بیمه شخص ثالث به صورت تدریجی اجرا شده است. این قانون با هدف کاهش مراجعات به نمایندگی‌ها، کاهش رفت و آمد و ترافیک، کاهش مصرف کاغذ و قطع درختان به وجود آمده است. با اجرای این قانون، نسخه الکترونیکی بیمه شخص ثالث حذف شده و بیمه‌نامه‌ها به صورت الکترونیکی تمدید یا صادر شده‌اند.

با اجرای قانون حذف نسخه الکترونیکی بیمه شخص ثالث، فرایندهای صدور و پرداخت خسارت بیمه شخص ثالث نظیر تمدید بیمه‌نامه، اعمال تخفیف عدم خسارت، رسیدگی و پرداخت خسارت‌ها بدون نیاز به نسخه فیزیکی انجام می‌پذیرد. برای تمدید بیمه نامه شخص ثالث دیگر نیازی به ارائه بیمه‌نامه‌های قبلی نیست؛ زیرا تمام اطلاعات در سامانه وجود دارد و حق بیمه شخص ثالث براساس همه اطلاعات سامانه و عوامل تعیین نرخ بیمه شخص ثالث مشخص خواهد شد.

قوانین حذف نسخه کاغذی بیمه ثالث

 

اعتبار بیمه‌نامه الکترونیکی شخص ثالث، منوط به صدور کد یکتا از سوی شرکت های بیمه‌گر است که این کد ده رقمی در مراجع مربوطه همانند پلیس راهنمایی و رانندگی و قوه قضاییه قابل پیگیری خواهد بود. با احراز کد یکتا و مراجعه به سایت سنهاب، بیمه‌گزاران از عدم بروز مشکل حین بروز حادثه و هم چنین اعتبار بیمه‌نامه خود یقین حاصل می کنند.

شرکت‌های بیمه موظف هستند که اطلاعات مذکور را با ارسال پیامک در اختیار بیمه‌گزار قرار دهند و بیمه‌گر متعهد به ارائه نسخه چاپی بیمه‌نامه شخص ثالث به درخواست بیمه‌گزار است؛ هرچند این امر جهت اطمینان خاطر بیمه‌گزار صورت می گیرد و الزام قانونی برای تحقق درخواست بیمه‌گزار وجود ندارد.

 

قوانین حذف نسخه کاغذی بیمه ثالث

تفاوتی در هر دو نسخه کاغذی و الکترونیکی بیمه شخص ثالث وجود ندارد، زیرا اطلاعات موجود در هر دو نسخه یکسان است و تنها شکل فیزیکی و الکترونیکی آن‌ها متفاوت است. به عبارت دیگر، بیمه‌نامه شخص ثالث همانند همیشه پوشش بیمه‌ای را ارائه می‌دهد، اما تنها شکل ارائه آن تغییر کرده است. از طرفی، استفاده از نسخه الکترونیکی بیمه شخص ثالث به دلیل سهولت در دسترسی و مدیریت اطلاعات، کاهش هزینه‌های چاپ و نگهداری، و کاهش مصرف کاغذ و حفاظت از محیط زیست، مزایای قابل توجهی دارد.

موارد مفید دیگر:

درباره ی کامران جوادی